{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

ByteBuster, ready for take-off?

CodeFever leert je de basisbouwstenen van het programmeren. Basisconcepten die voorkomen in elke programmeertaal! Starten doen we met Scratch. Dat is een object-georiënteerde visuele programmeertaal die ontwikkeld is op de MIT door Lifelong Kindergarten group en het MIT Media Lab. Wow. Da’s een mond vol voor: een bijzondere programmeertaal, die geschikt is voor het maken van visualisaties zoals games, interactieve verhalen, animaties… Speciaal gericht op kinderen vanaf 8 jaar én in het Nederlands.

 

 

LEVEL 1

Welkom ByteBuster!

Ben je klaar voor de missie ‘Futureproof’? Sequenties, lussen, signalen en zoveel meer zullen je pad kruisen. Euh….wat zijn dat? horen we je denken. No worries! Op Level 1 leer je de basisconcepten begrijpen, herkennen en zelfstandig toepassen. Je zal zelfs al programmeren in de Scratch-omgeving.

Klaar voor je missie? Ready...Set...GO! ? ?

Samenwerken is ook onderdeel van de 21st century skills
course image

LEVEL 2

Congrats! Je hebt Level 1 goed afgerond en een upgrade verdiend.

In Level 2 schieten we uit de startblokken met een vlotte opfrisbeurt van de kennis uit Level 1. Daarna introduceren we nieuwe concepten als variabelen en methodes. Essentiële elementen van het programmeren! Eenmaal je geleerd hebt hoe die werken, krijg je toegang tot een nieuwe codeerwereld!

Daarna leren we je dé elementen waarmee je een groter programma kan opbouwen. Onze robot –je zag hem misschien al passeren op onze Facebookpagina- is natuurlijk het hoogtepunt van de lessenreeks.
Effectief zelf een robot kunnen programmeren met Scratch… Een échte challenge!

Mission accomplished? Op naar Level 3!

Ook offline leren we computationeel denken
course image

LEVEL 3

In de eerste 2 levels trainde je zeer belangrijke concepten van het programmeren. Tijdens Level 3 brengen we die allemaal samen én leren we automatiseren. Je leert automatisch het juiste concept kiezen, automatisch de klik maken om deelcodes naar een methode te brengen, de juiste variabelen in te stellen… Klinkt als een serieuze uitdaging, niet? Gelukkig baart oefening kunst! Eens je overal lussen, condities, variabelen en deelproblemen herkent, gaat het programmeren zoveel vlotter.

Level 3 wordt een missie met coole oefeningen, die je helpen om de correcte oplossingen te leren beredeneren. Uiteraard passeert er ook een nieuw concept ‘lijsten’ en leer je het nut van een database! En dan hebben we het nog niet over de Makey Makeys les gehad, waarin je een eigen keyboard leert maken met eender welk voorwerp… Hup, ‘t is showtime!

placeholder
course image

LEVEL 4

In Level 4 moet je eerst de queeste van ‘herhaling’ doorstaan. Wat waren nu ook alweer die concepten, lijsten en coördinaten? 

Weet je het nog allemaal en ben je een echte digikrak? Nice! Tijd voor de laatste loodjes: sequentieel programmeren en binair programmeren met de Phiro-Car. Je zal diep in je database moeten duiken, ByteBuster, maar het is het waard, trust us…

Je bent namelijk slechts 1 level verwijderd om je programmeerkennis los te laten op Minecraft, de Education Edition!

Programmeren is het nieuwe sexy
course image

LEVEL 5

Je hebt nu al een hele database in je hoofd zitten, maar je bent nog niet helemaal klaar. In vorige levels heb je geleerd hoe de basisconcepten in elkaar zitten en die zitten ongetwijfeld in je vingers…

Upgrade alert!

Je krijgt toegang tot een nieuwe codeerwereld waar je je programmeerkennis op kan los laten: de wereld van Minecraft! Waar mag je je aan verwachten? Een lessenreeks waarbij we aan de hand van Scratch-achtige blokjes zowat alles in de Minecraft-wereld kunnen aanpassen. Zo kunnen we huizen tevoorschijn toveren of zorgen we dat het kippen regent (yep, je leest het goed: kippen). Kortom: dolle pret gegarandeerd in deze creatieve speeltuin waar we samen met onze clan aan de slag gaan. En denk zeker niet: ‘weer die blokjes!?’, want de Minecraft-blokjes zijn behoorlijk anders. Bovendien zit er JavaScript achter de schermen. Daar gaan we zeker ook eens een kijkje naar nemen - of misschien gaan we er zelfs al eens wat mee experimenteren.

Let wel, dit is de speciale Minecraft Education Edition - Code Builder. Die is speciaal ontwikkeld om kinderen te leren programmeren. Het is gelanceerd in mei 2017. Dit filmpje geeft alvast wat meer uitleg. 

CodeFever is cool!
course image