{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Mind the (digital) gap

Brandweerman, astronaut, dierenarts, superheld… Deze toppers prijken met stip bovenaan de Wishlists voor Wilde Toekomstdromen! Toch luidde het antwoord steevast ‘hacker’, als Katelijnes zoon gevraagd werd wat hij later wilde worden. Op zoek naar een ethische hack… en programmeerlessen dus. Katelijne schuimde samen met zus Kristien het net af, op zoek naar de beste lessen voor hun kinderen.

“We begonnen onszelf te verdiepen in het onderwerp. We ontdekten dat het programmeren in de toekomst van levensgroot belang zal zijn op de arbeidsmarkt. Even belangrijk als kunnen lezen en schrijven! Ik stond perplex,” zegt Katelijne. “We zitten midden in de vierde industriële revolutie en de jobinvullingen zijn grondig aan het veranderen. We begonnen ons echt af te vragen voor welke soort jobs de scholen onze kinderen aan het klaarstomen zijn.”

“Zo merkten we op dat onze kinderen op school eigenlijk niet alle vaardigheden leren die ze nodig zullen hebben voor de jobs van later. Erger nog: dat ze misschien wel de digitale analfabeten van de toekomst aan het worden zijn,” verklaart Kristien. “Toen we ontdekten dat programmeren in een paar landen in Europa wél in het leerplan werd opgenomen, besloten we het hier gewoon zelf te organiseren. We kunnen niet wachten op de beleidsmakers. Onze kinderen zitten NU op school. We willen niet dat ze deel uitmaken van een verloren generatie die dit niet mee kreeg.” 

Ze sloegen de handen in elkaar en omringden zich met een topteam van cyberwizards. Het doel? Zoveel mogelijk Vlaamse kinderen leren programmeren en ze zo klaarstomen voor de digitale toekomst. Hiervoor ontwikkelde CodeFever een eigen lespakket, samengesteld door professionals uit de IT-wereld en uit het onderwijs. Elk kind kan instappen want voorkennis is niet nodig.

‘Is leren programmeren niet wat over the top voor een kind?’, ‘Onze kinderen zijn toch uit zichzelf al digital natives?’ en ‘Was deze generatie niet autodidact op informaticavlak?’ zijn vaak gehoorde bedenkingen als het gaat over kinderen leren programmeren. Vaak zijn ze onterecht. De meeste kinderen hebben ook niet leren lezen en schrijven zonder hulp. Programmeren is ook een taal dat je moet leren en begrijpen voor je ermee kan spelen! 

Om tot de beste resultaten te komen, vindt CodeFever dat je moet leren programmeren onder deskundige begeleiding, en liefst stap voor stap. Daarom biedt CodeFever op verschillende locaties in Vlaanderen programmeerlessen aan voor kinderen tussen 8 en 15 jaar. De focus ligt op computationeel leren denken. Uw kind zal na een lesreeks niet op één-twee-drie een volbloed programmeur zijn, maar hij of zij krijgt vaardigheden voor het leven mee. Vaardigheden die in de toekomst alleen maar aan belang zullen winnen. Hoe? Met bevattelijke, eenvoudige en leuke spelletjes leren ze hoe computers denken. Ze zien hoe algoritmes werken en welk effect ze hebben. Ze proberen spelenderwijs zelf dingen uit. Ze sturen bij, ze leren en groeien. En geleidelijk aan leren ze echt programmeren.