{$lblSkipToContent|ucfirst}
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we enkel functionele cookies.

Programmeren...dé belangrijkste skill van de toekomst

De nieuwe economie

Het onderzoek van Carl Benedikt Frey en Michael A. Osborne zegt dat maar liefst 54% van de banen in Europa het komende decennium worden geautomatiseerd. In de VS is dat 47% en in andere delen van de wereld tot zelfs 70% van de banen. Ook in het TechTrends-rapport 2017 van Deloitte klinkt het dat er een tsunami van automatisering over onze maatschappij zal golven.

Die evolutie is onomkeerbaar, maar niet onverteerbaar! Want wie zijn/haar skills snel genoeg bijschaaft, plukt straks de vruchten van deze Nieuwe Economie. Dat zegt ook Hoofdeconoom bij Verbond van Belgische Ondernemingen Edward Roosens: “ Mensen hebben de laatste 200 jaar telkens gebruik gemaakt van nieuwe technologieën om hun betaalde arbeid anders en beter in te vullen. Dat zal ook nu weer gebeuren. Dit is geen bedreiging, maar een kans. Het is dan ook cruciaal dat er prikkels zijn voor mensen om zich bij te scholen en te herscholen om die nieuwe jobs te kunnen invullen.” Klaar voor de toekomst?

De nieuwe digitale kloof

De Nieuwe Economie betekent niet meteen dat er voor onze kinderen geen werk meer zal zijn. Integendeel, er zullen véél nieuwe jobs ontstaan waarvoor programmeren en ICT-kennis cruciaal zullen zijn. Sterker nog, in èlke job van de toekomst zal het een essentiële vaardigheid worden. Je kan gerust stellen dat in de toekomst 'niet kunnen programmeren' een even groot obstakel zal zijn op de arbeidsmarkt als 'niet kunnen werken met de computer, lezen of schrijven’ nu is.

En al lijkt de digitale wereld nauwelijks nog geheimen te hebben voor onze kinderen, in tegenstelling tot onze digitale kennis... Toch staat de volgende kloof alweer voor de deur, tussen wie wél en niet zal kunnen programmeren. Pas dan geef je ze de mogelijkheid om creatief te zijn en zelf te creëren, eerder dan alleen maar te consumeren.

Vlaanderen hinkt achterop

Internationaal wordt er op school volop ingezet op programmeren. In België niet. Zo bieden scholen in de VS, Zweden, Estland en Engeland aan in hun onderwijspakket. Zelfs buiten Europa wordt enorm geïnvesteerd om kinderen te leren programmeren, en steken landen als Kenia en Nigeria landen als België en Nederland in volle vaart voorbij.

Ook oud-Eurocommissaris Neelie Kroes noemt programmeren “het nieuwe lezen en schrijven, essentieel voor ieder kind”. Desondanks leren onze kinderen programmeren jammer genoeg niet op school. In het basisonderwijs leren we hen iets opzoeken op de computer en wordt de computer louter ingezet ter ondersteuning... In het secundair onderwijs leren ze in het vak informatica omgaan met sociale media en met programma's als Word, Excel, Powerpoint... Belangrijke competenties, maar in het licht van wat er snel aan komt ruimschoots onvoldoende!